Pojęcie Minimalnie Wystarczającego Produktu (MVP – z ang. minimum viable product) stało się kamieniem węgielnym metodologii startupów szczupłych (tzw Lean). Ta strategia pomaga firmom szybko wprowadzać produkty na rynek, efektywnie i z znacznie zmniejszonym ryzykiem. Zrozumienie, czym jest MVP, jego historia oraz jak można go efektywnie wykorzystać, jest kluczowe dla przedsiębiorców, programistów i menedżerów produktów.
Zrozumieć Twoich klientów
Każdy z nas ma pomysł na biznes, w naszych pomysłach przyjmujemy założenia jak coś ma działać i jak bardzo ułatwi nam to życie. Widzimy potrzebę, często jesteśmy nawet pewni, że inni ludzie też ją mają. W głowach widzimy rozwiązanie problemu, a gdy całość jest na tyle ekscytująca to przechodzimy do działania.
Stworzenie MVP w takim wypadku powinno mieć na celu oddanie produktu w ręce Twoich użytkowników po to by zacząć uczyć się ich realnych potrzeb. Zrozumieć jak dopasować produkt by oni chcieli z niego korzystać, by dawał im realną wartość. Czy zatem potrzebne jest badanie rynku, rozmowy z setkami klientów, głębokie i kosztowne analizy? W ITBees uważamy, że nie. Najistotniejsze jest wypuszczenie pierwszej wersji aplikacji lub produktu, i znalezienie pierwszych użytkowników, którzy podzielą się z nami swoimi doświadczeniami w jej użytkowaniu.
Dlatego tworząc produkty w fazie MVP chodzi o to by oddać produkt w ręce Twojego użytkownika, najszybciej jak to możliwe, następnie w sposób iteracyjny poprawiać produkt zgodnie z ich oczekiwaniami i zbierać opinie klientów.
Poszukiwania pierwszych klientów
Co jeśli nie jesteśmy w stanie znaleźć pierwszych użytkowników? Jeśli na etapie krystalizacji pomysłu nie jesteś w stanie znaleźć nikogo kto zadeklaruje chęć użytkowania Twojej aplikacji to najlepszy sygnał by nie podejmować się projektu. Być może problem który chcesz rozwiązać nie jest tak istotny i palący dla użytkowników by chcieli podejmować działania. Czasem problem dotyczy bardzo niszowej grupy do której trudno dotrzeć. Niestety nie da się zbudować dobrego produktu bez aktywnej komunikacji z użytkownikami. No chyba że budujesz produkt tylko dla siebie 🙂
Definicja i historia pojęcia
Co to jest MVP?
MVP to minimalna wersja produktu lub usługi (z ang minimum viable product), która pozwala na pozyskanie odpowiedniego feedbacku już na wczesnych etapach tworzenia produktu lub usługi. Minimalnie Wystarczający Produkt to produkt o kluczowej funkcjonalności, czyli posiadający jedynie te funkcje, które będą stanowiły wymaganą wartość dla osób testujących.
Historia powstania Minimalnie Wystarczającego Produktu
Za twórcę terminu MVP uważa się Franka Robinsona, współzałożyciela i CEO firmy SyncDev, który po raz pierwszy użył tego terminu w 2001 roku. Eric Ries, w swojej książce „Metoda Lean Startup”, spopularyzował pojęcie MVP jako wersję produktu, która pozwala zebrać maksymalną ilość wiedzy o konsumentach przy najmniejszym wysiłku. Minimum viable product w jego wydaniu to minimalna wersja produktu “okrojona” ze wszystkich funkcjonalności, gotowa do oddania w ręce potencjalnych użytkowników końcowych. Taka minimalizacja ryzyka, przy minimalnym zestawie funkcji zmniejsza koszty powstania produktu, a uzyskane oszczędności warto zainwestować w kluczowe funkcje na późniejszym etapie rozwoju produktu.
Architektura MVP (minimum viable product architecture)
Projektując architekturę rozwiązania mvp, należy mieć na uwadze że produkt, będzie się często zmieniać, dlatego koniecznie stwórz rozwiązania pozwalającą szybko rozszerzyć funkcjonalności.
Korzyści z tworzenia MVP
Minimalizacja kosztów i oszczędzanie czasu
MVP pozwala na minimalizację ryzyka niepowodzenia i trafniejsze pozycjonowanie produktu na rynku. Koncepcja MVP jest stosowana coraz częściej, szczególnie w startupach.
Szybkie wejście produktu na rynek
Od stworzenia koncepcji, wizji produktu (np. aplikacji mobilnej, oprogramowania desktopowego, usługi świadczonej użytkownikowi online) do jego zaoferowania użytkownikom, dzięki modelowi MVP, nie potrzeba wiele czasu. Krótkie ramy czasowe stanowią jeden z głównych czynników popularności MVP.
Kluczowa funkcjonalność
Definicja kluczowej funkcjonalności w Minimalnie Wystarczającym Produkcie
Minimum Viable Product to produkt, który posiada najbardziej podstawowe funkcje, pozwalające użytkownikom osiągać najbardziej elementarne cele. MVP jest produktem który możesz już używać, dostarcza Ci realną wartość lub rozwiązuje jakiś problem, podczas gdy prototyp w większości imituje funkcjonalności. Po otrzymaniu informacji zwrotnej, na temat ich realnych potrzeb klientów, możesz skupić się też na stworzeniu tzw. „minimum marketable product”. Będzie on zawierać kolejne funkcjonalności, podyktowane potrzebami użytkowników na bazie koncepcji mvp, ale lepiej dopasowane do ich potrzeb.
Wybór najważniejszych funkcji – model MVP – minimum viable product
Dobrze jest by Twój produkt w fazie MVP mógł rozwiązywać problemy klientów, był dopracowany pod kątem UX i technicznie przygotowany do długotrwałego użytkowania – ale to nie konieczne. Dopracowywanie produktu cyfrowego może być bardzo czaso chłonne. Dlatego zalecamy wypuścić MVP na „świat” najszybciej jak to możliwe, by przejść z fazy idei do testowania z użytkownikami, które odgrywa tu kluczową rolę. Dalszy rozwój produktu powinien być w ograniczonym zakresie do czasu aż zbierzesz feedback od Twoich pierwszych użytkowników. Pomocne będą odpowiedzi na takie pytania :
- Jak działają najważniejsze funkcje projektu dla Ciebie?
Iteracyjne ulepszanie produktu
Jak iteracyjne ulepszanie produktu pomaga w rozwoju MVP
Iteracje pozwalają zespołom projektowym, developerskim, badawczym edukować się oraz proponować rozwiązania, które spotkają się z większym zainteresowaniem użytkowników. MVP będąc czymś więcej niż prototypem i czymś mniej niż pełna wersja produktu. Jest ono także punktem wyjścia wskazującym, korygującym kierunek rozwoju produktu cyfrowego w przyszłości.
Wpływ iteracyjnego ulepszania na sukces produktu
MVP pozwala na zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia, trafniejsze pozycjonowanie produktu na rynku. Ponadto zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, oraz stworzenie takiego rozwiązania, które usatysfakcjonuje zarówno osoby z niego korzystające, jak i jego twórców!
Przetestowanie produktu
Testowanie produktu – co to oznacza dla Minimalnie Wystarczającego Produktu
Przetestowanie produktu to sposób na pozyskanie odpowiedniego feedbacku i iteracyjne dostosowanie nowego rozwiązania do oczekiwań jego potencjalnych użytkowników. MVP jest narzędziem dla projektantów UX oraz programistów, developerów, badaczy UX – zapewnia niezbędny feedback, wgląd w potrzeby jego użytkowników.
Zbieranie informacji i feedbacku od użytkowników
Zbieranie informacji zwrotnych od użytkowników jest kluczowe w procesie tworzenia MVP. Informacje zwrotne pozwalają na iteracyjne ulepszanie produktu i dostosowanie go do potrzeb użytkowników.
Etapy tworzenia MVP
Jak zaplanować minimalnie użyteczny, opłacalny produkt?
Głównym celem i korzyścią płynącą z tworzenia produktów cyfrowych w modelu MVP jest możliwość szybkiego, stosunkowo taniego wejścia na rynek. Podejście MVP, będąc narzędziem weryfikującym, walidującym wartość, pozwala zbierać informacje, rozwijać produkt, jego cechy, atrybuty oraz zapewniać mu stały wzrost. Zobacz jak stworzyliśmy różne produkty w etapie mvp na przykładzie naszch studiów przypadków – clipcraze, timeroom, kilometrówka.
Etap 1 : spisanie wymagań funkcjonalności
Pierwszym krokiem jest burza mózgów, i spisanie wymagań funkcjonalności które potrzebne są przyszłym klientom
Etap 2 : zaprojektowania makiet i przepływu informacji
Na podstawie spisanych wymagań tworzymy makiety wizualne pokazujące przyszły wygląd aplikacji lub modele trójwymiarowe produktu.
Etap 3 : przygotowanie landing page
Landing page to inaczej strona na którą zaprosimy naszych przyszłych klientów. Opowiadająca o naszym produkcie, której celem jest zapisanie się na listę osób oczekujących, rejestracja konta, lub pozostawienie danych kontaktowych.
Etap 4 : zdefiniowanie grup docelowych, opisanie buyer person
By uruchomić kampanie sprawdzającą zainteresowanie naszym pomysłem potrzebujemy wiedzieć do kogo ma ona dotrzeć. To zawęzi nasze poszukiwania do konkretnych grup docelowych i zmniejszy koszty reklamy.
Etap 5 : poszukiwanie pierwszych użytkowników
Wszystkimi możliwymi drogami spróbujmy zdobyć pierwszych użytkowników naszego przyszłego produktu. Jest to pierwszy etap weryfikacji pomysłu. Jeśli tu nam się nie uda, odradzamy kontynuowanie projektu. Na kolejnych etapach będzie trudniej. Jeśli nie możemy znaleźć żadnych odbiorców warto wrócić do punktu pierwszego i popracować nad wstępnymi założeniami.
Etap 6 : stworzenie pierwszej, działającej wersji produktu
Jeśli wykonaliśmy pierwsze etapy i udało nam się zdobyć pierwszych odbiorców, tworzymy produkt. Pamiętaj, że kluczowe jest tu wypuszczenie go do użytkowników jak najszybciej. Ktoś kiedyś powiedział, że jeśli wypuszczasz produkt którego się nie wstydzisz, to robisz to zdecydowanie za późno.
Etap 7 : Zaproś pierwszych użytkowników
W ramach których, sprawdzisz zainteresowanie rynku. Wprowadzenie cyfrowych produktów na rynek nie należy do prostych zadań, ale w przypadku sukcesu bardzo łatwo jest je skalować. Pierwsi użytkownicy pozwolą Ci też się ustrzec przed potencjalnymi błędnymi decyzjami inwestycyjnymi. Dopasuj produkt do potrzeb klientów.
Przykłady sukcesu
Airbnb – przykład udanego MVP
Podbój rynku właśnie w formule MVP rozpoczynali m.in. tacy giganci jak Facebook, Amazon, Uber, Airbnb, Groupon czy Dropbox. Przykładowo: case Ubera, czyli aplikacji cieszącej się olbrzymią popularnością niemal na całym świecie.
Inne przykłady firm, które postawiły na MVP
Minimum Viable Product to forma produktu lub usługi, dzięki której można pozyskać wystarczającą ilość danych jakościowych i ilościowych od użytkowników.
Wskazówki i pułapki
Jak unikać pułapek przy tworzeniu MVP?
Zmiany dokonywane w ramach rozwoju MVP powinny wynikać z bardzo konkretnie, świadomie zdefiniowanych wskaźników oraz informacji zwrotnych. Informacji, które powinny uwzględniać różnice między modelami.
Wskazówki dla twórców Minimum Viable Product
W przypadku MVP grupę docelową najczęściej stanowią tak zwani Early Adopters. Specyficzne potrzeby klientów, podejścia, cele, wartości, sposoby działania, myślenia, oceniania powinny stanowić ważny punkt odniesienia w procesie rozwoju produktu cyfrowego. Gdy Twoja aplikację przestestują klienci, i okaże się że jest dopasowana do ich potrzeb, warto na bazie zdobytych doświadczeń skupić się na rozwoju pochodnych, nowych produktów ponownie wykorzystując zdobyte zaufanie.
Podsumowanie
MVP – na czym polega i jakie są jego cele?
Minimum Viable Product to forma produktu lub usługi, dzięki której można pozyskać wystarczającą ilość danych jakościowych i ilościowych od użytkowników. Jest czymś więcej niż prototyp, lecz oczywiście czymś mniej niż pełna wersja produktu. Zrozumienie MVP pozwoli Ci na lepsze planowanie, rozwój i dostosowanie produktów cyfrowych, co ostatecznie prowadzi do sukcesu produktu na rynku. Wykorzystanie zdobytego doświadczenia pozwoli Ci na uzyskanie łatwość podczas tworzenia kolejnych wersji produktów.
Jedna odpowiedź